Slik virker filterindikatorer

Vil du ha flere gratis tips om oljehydraulikk, kan du melde deg på mitt nyhetsbrev nede på siden.

Oljen strømmer normalt igjennom filteret, som vist på bildet under. Nå filteret fungerer som det skal, og ikke er for fylt med partikler, vil bypass ventilen være stengt. På toppen av bypass ventilen er det en magnet som holder filterindikatoren nede, slik at den viser grønt.

Åpent hydraulikkfilter

 

 

Når filteret er så fylt opp med partikler at det kreves et større trykk for å presse olje igjennom filterelementet, enn det kreves for å åpne bypassventilen, vil oljen ta den enkleste veien og åpne ventilen. Når ventilen åpner forsvinner magnetkraften som holder indikatoren nede, og den røde indikatoren blir vist. Se film nederst på siden.

Tett hydraulikkfilter

 

 

Filterindikatorer gir noen ganger falsk alarm på grunn av kald olje eller stor væskestrøm under oppstart. Om det er en "resett" mulighet på indikatoren, bør du vente til oljen er blitt varm før du prøver å resette denne. Hvis den ikke holder på grønn indikasjon når oljen er varm, og anlegget har vært i gang en stund, må filteret skiftes. Dette er bare en av flere typer virkemåte på filterindikatorer, men prinsippet er normalt det samme.

 

 

Bestill videobasert kurs i oljehydraulikk. 100% fornøyd, eller alle pengene tilbake.
Klikk her for kurs med kursbevis - kr. 1495,-
Klikk her for kurs uten kursbevis - kr. 995,-

Les noen produktomtaler her

Her kan du se noen eksempelvideoer

Til forsiden